Klientelizmus a klientsky prístup v zdravotníctve nie je to isté !

Autor: Rudolf Kürth | 22.2.2015 o 19:31 | (upravené 22.2.2015 o 21:41) Karma článku: 6,10 | Prečítané:  648x

Všetci chceme kvalitné zdravotníctvo. Jedni zdôrazňujú klientsky vzťah iní systém.  Klientsky vzťah  - prirodzený, bezprostredný -   sa buduje dlhodobo na dôvere medzi platiteľom a poskytovateľom služby. Lenže klientsky prístup si „zobchodovali“ medzi sebou  štát a jeho  najväčší sprostredkovateľ - zdravotné poisťovne. V systéme, ktorý si vytvorili na princípe ľubo - voľne obchodovateľných cien a zisku vymenili klientsky vzťah za klientelizmus. Tým obetovali kvalitu.

Zjednodušene povedané kvalita v zdravotníctve je založená na hlavných prvkoch liečebné postupy - technika – zdravotnícky personál a pomocných - manažment zdrojov.  Najmä vzájomná spolupráca lekár – farmaceut –zdravotná sestra napomáha k efektivite liečby bez väčších investícií. Z nich najdôležitejší lekári ovládajúci diagnostiku a liečebné postupy a farmaceuti účinky liekov. Zvládajú kvalitu uspokojivo s desatinovými odmenami napr. oproti nemcom -  len pacientov majú často aj dva krát viac. To sa už však nedá povedať o manažmente zdrojov  a finančných transakciách,  ktoré prevzal za platiteľov zdravotných služieb výlučne a bezvýhradne na seba štát a jeho najväčší sprostredkovateľ - zdravotné poisťovne . Svojou činnosťou  spôsobuje obrovské diery vo financovaní predovšetkým preto, že svoj systémový prvok - manažment zdrojov nezameral na správnu konfiguráciu hlavných prvkov so  zdravotníckym personálom, ale zameral sa na provízie a výnosnosť voľného kapitálu vloženého do investícií čím spôsobuje neefektívne obstarávanie zdravotníckej techniky, neefektívnu liekovú politiku. Súčasne si  za tieto  pokútne služby účtuje neprimerané poplatky. Za špeciálne administratívno ekonomické a právne poradenské služby  dokonca dvojcíferne vyššie hodinové ceny (napr.PPP projekt Novej nemocnice na Patrónke) ako platí priamym poskytovateľom  služieb -nemocniciam a ambulanciám. Obchodujú medzi sebou tak zanietene, že nepostrehli že v systéme, ktorý  si vytvorili im postupne vypadávajú najdôležitejšie prvky - nie len lekári, ale aj platitelia,  ktorí nie sú ochotní znášať tieto hry.  Navyše to robia konkrétne persony tak amatérsky, že nechávajú za sebou dôkazy a stopy.

Médiá sa úspešne spolupodieľajú na ničení klientskeho vzťahu aj  kvality služieb. V aktuálnych témach podľa nich medzi verejnosťou vyhrávajú výroky  „Je to odporné, lekári sa priživujú na nešťastí iných“ alebo  „Úplatkárstvo v zdravotníctve stále existuje: Neoficiálne platby sú medzi Slovákmi rozšírené!“. Prečítajte si prosím  ešte raz dobre tieto odkazy pre nás? Takže lekári, ktorí si vybrali svoje povolanie liečiť choroby sa priživujú na chorobách?  Nezaujíma ma sú aj nečestní lekári - hovoríme predsa o systéme. Nepriživuje sa na tomto brložení a cudzoložstve v systéme niekto iný?

Ja viem nie je to jednoduché nájsť tie najsprávnejšie vety a preto očakávam každý príspevok do diskusie tak, ako v mojom predchádzajúcom článku  Tu K téme formovanie verejnej mienky sa vyjadril výborne diskutujúci  „Dar je úplatok a basta ...ak je systém postavený zle, je povinnosťou štátu ho napraviť ...ale nie na úkor pacienta ... ak chcú nadštandard, nech si priplatia, ale legálne“ .

Súhlasím - dar a úplatok úzko súvisí so štandardnými – nadštandardnými liečebnými postupmi. Lenže legálny príplatok znamená, že to sme nútený dať do štátnej kasy večne deravej? Aby sme netrpeli ilúziami, že  štát sme my všetci - personifikujem štát a nazvem ho OBSLUŽNÝ PERSONÁL ŠTÁTU. A tento  obslužný personál štátu  za  25 rokov nevedel definovať  cenu ani rozsah lege artis základnej ZS a nadštandardnej ZS, ktoré garantujú svojim platiteľom . Bezplatná ZS garantovaná ústavou,  solidarita platiteľov poistného zdravých  voči chorým vrátane ľudí bez príjmu je bezpodmienečná  . A hoci štát nedefinoval štadardy uzurpuje si, že o tom rozhoduje len ON a justícia, a ak to urobí niekto spontánne nad rámec platnej legislatívy neminie ho trest. Tu už solidarita končí. Teda sú zrejme takí, ktorí platia nadštandardne zo svojho zárobku, ale môžu len dúfať, že sa ich platby zmysluplne použijú- nevedia pre koho a ani začo. Stačí ale, keď poisťovni neodvedú jednu  platbu a nemusia byť lekárom ošetrený vôbec . To isté  čaká aj lekára či by prevzal dar, alebo by vyvesil cenník za nedofinancované služby pacientom – minister povolá políciu a médiá budú tlačiť zdravotné poisťovne nech mu vypovedajú zmluvu. Ak však príde do čakárne kriminálnik v policajnom sprievode alebo aj bezdomovec lekár je nútení prednostne ich vyšetriť . 

Kto obslužnému personálu štátu delegoval také právomoci? Miesto toho aby usmernil platby na kvalitnú ZS, zameriava sa na kriminalizovanie prirodzeného klientskeho vzťahu lekár – pacient. To už pripomína perzekúciu lekárov aj platiteľov. 

Že si viacerí aj medzi verejnosťou myslíme, že úlohou manažmentu je  správne nastaviť systém tak aby sa nestrácal klientsky vzťah a prečo nie je dosť ochoty vyjadril ďalší  diskutujúci: „Zmeniť by to mohol len presne určený a reálnou cenou zaplatený štandard určený pre pacienta. Ale potom tam hore by sa nedalo zo zdravotníctva kradnúť“.

Obslužný personál štátu a teda aj Zdravotné poisťovne by si mali uvedomiť, že  pochybili a že v tej istej miere, ako sa objavujú ich zástupcovia v rôznych kauzách sa  znižuje ochota občanov platiť zákonné poistenie. Mali by si aj uvedomiť, že  naopak-  nijako významne sa táto ochota občanov platiť neznižuje voči zdravotníckemu personálu.  Obslužný personál štátu  stále viac zneužíva dôveru nešťastného pacienta na zastrašovanie a na zakrytie dier v rozpočte postupmi „zlodej kričí chyťte zlodeja“

Verejná diskusia je na túto tému potrebná, ale po odbornej stránke zbytočná. A tak by nemali Lekári- zdravotné sestry-farmaceuti a ich stavovské organizácie čakať,  že frustrovaná verejnosť zmení názory zo dňa na deň. Mali by sa zjednotiť a dať jasne najavo svoj postoj voči ministerstvu, ZP a lobistickým skupinám a že nebudú tolerovať finančné diery. Farmaceuti by mali prestať poškuľovať po pompéznych plesoch so športovcami, mediálnymi hviezdami a vrátiť sa k svojim tradičným partnerom aby si nakoniec neuškodili. Pokiaľ si to ale  všetci  medzi sebou  dopredu nevyjasníme a neprekonáme našu príznačnú servilnosť a prostoduchosť,  nositeľ tohto neporiadku si bude trúfať stále viac a v trende, ktorý nastavil je ochotní pokračovať aj naďalej. Ak to necháme tak budú ďalšie obete - vyvlastňovanie zdravotníckeho personálu zo svojich pracovísk a ambulancií a ďalšie diery v legislatíve aj rozpočte a ďalšie mýta  aj s úrokmi pre platiteľov poistného. A pri tom v tom chaose nebudeme vedieť na koho sa obrátiť ak to budeme ozaj potrebovať.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?