reklama

Klientelizmus a klientsky prístup v zdravotníctve nie je to isté !

Všetci chceme kvalitné zdravotníctvo. Jedni zdôrazňujú klientsky vzťah iní systém.  Klientsky vzťah  - prirodzený, bezprostredný -  sa buduje dlhodobo na dôvere medzi platiteľom a poskytovateľom služby. Lenže klientsky prístup si „zobchodovali“ medzi sebou  štát a jeho  najväčší sprostredkovateľ - zdravotné poisťovne. V systéme, ktorý si vytvorili na princípe ľubo - voľne obchodovateľných cien a zisku vymenili klientsky vzťah za klientelizmus. Tým obetovali kvalitu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Zjednodušene povedané kvalita v zdravotníctve je založená na hlavných prvkoch liečebné postupy - technika – zdravotnícky personál a pomocných - manažment zdrojov. Najmä vzájomná spolupráca lekár – farmaceut –zdravotná sestra napomáha k efektivite liečby bez väčších investícií. Z nich najdôležitejší lekári ovládajúci diagnostiku a liečebné postupy a farmaceuti účinky liekov. Zvládajú kvalitu uspokojivo s desatinovými odmenami napr. oproti nemcom - len pacientov majú často aj dva krát viac. To sa už však nedá povedať o manažmente zdrojov a finančných transakciách, ktoré prevzal za platiteľov zdravotných služieb výlučne a bezvýhradne na seba štát a jeho najväčší sprostredkovateľ - zdravotné poisťovne . Svojou činnosťou spôsobuje obrovské diery vo financovaní predovšetkým preto, že svoj systémový prvok - manažment zdrojov nezameral na správnu konfiguráciu hlavných prvkov so zdravotníckym personálom, ale zameral sa na provízie a výnosnosť voľného kapitálu vloženého do investícií čím spôsobuje neefektívne obstarávanie zdravotníckej techniky, neefektívnu liekovú politiku. Súčasne si za tieto pokútne služby účtuje neprimerané poplatky. Za špeciálne administratívno ekonomické a právne poradenské služby dokonca dvojcíferne vyššie hodinové ceny (napr.PPP projekt Novej nemocnice na Patrónke) ako platí priamym poskytovateľom služieb -nemocniciam a ambulanciám. Obchodujú medzi sebou tak zanietene, že nepostrehli že v systéme, ktorý si vytvorili im postupne vypadávajú najdôležitejšie prvky - nie len lekári, ale aj platitelia, ktorí nie sú ochotní znášať tieto hry. Navyše to robia konkrétne persony tak amatérsky, že nechávajú za sebou dôkazy a stopy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Médiá sa úspešne spolupodieľajú na ničení klientskeho vzťahu aj kvality služieb. V aktuálnych témach podľa nich medzi verejnosťou vyhrávajú výroky „Je to odporné, lekári sa priživujú na nešťastí iných“ alebo „Úplatkárstvo v zdravotníctve stále existuje: Neoficiálne platby sú medzi Slovákmi rozšírené!“. Prečítajte si prosím ešte raz dobre tieto odkazy pre nás? Takže lekári, ktorí si vybrali svoje povolanie liečiť choroby sa priživujú na chorobách? Nezaujíma ma sú aj nečestní lekári - hovoríme predsa o systéme. Nepriživuje sa na tomto brložení a cudzoložstve v systéme niekto iný?

Ja viem nie je to jednoduché nájsť tie najsprávnejšie vety a preto očakávam každý príspevok do diskusie tak, ako v mojom predchádzajúcom článku Tu K téme formovanie verejnej mienky sa vyjadril výborne diskutujúci „Dar je úplatok a basta ...ak je systém postavený zle, je povinnosťou štátu ho napraviť ...ale nie na úkor pacienta ... ak chcú nadštandard, nech si priplatia, ale legálne“ .

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Súhlasím - dar a úplatok úzko súvisí so štandardnými – nadštandardnými liečebnými postupmi. Lenže legálny príplatok znamená, že to sme nútený dať do štátnej kasy večne deravej? Aby sme netrpeli ilúziami, že štát sme my všetci - personifikujem štát a nazvem ho OBSLUŽNÝ PERSONÁL ŠTÁTU. A tento obslužný personál štátu za 25 rokov nevedel definovať cenu ani rozsah lege artis základnej ZS a nadštandardnej ZS, ktoré garantujú svojim platiteľom . Bezplatná ZS garantovaná ústavou, solidarita platiteľov poistného zdravých voči chorým vrátane ľudí bez príjmu je bezpodmienečná . A hoci štát nedefinoval štadardy uzurpuje si, že o tom rozhoduje len ON a justícia, a ak to urobí niekto spontánne nad rámec platnej legislatívy neminie ho trest. Tu už solidarita končí. Teda sú zrejme takí, ktorí platia nadštandardne zo svojho zárobku, ale môžu len dúfať, že sa ich platby zmysluplne použijú- nevedia pre koho a ani začo. Stačí ale, keď poisťovni neodvedú jednu platbu a nemusia byť lekárom ošetrený vôbec . To isté čaká aj lekára či by prevzal dar, alebo by vyvesil cenník za nedofinancované služby pacientom – minister povolá políciu a médiá budú tlačiť zdravotné poisťovne nech mu vypovedajú zmluvu. Ak však príde do čakárne kriminálnik v policajnom sprievode alebo aj bezdomovec lekár je nútení prednostne ich vyšetriť . 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto obslužnému personálu štátu delegoval také právomoci? Miesto toho aby usmernil platby na kvalitnú ZS, zameriava sa na kriminalizovanie prirodzeného klientskeho vzťahu lekár – pacient. To už pripomína perzekúciu lekárov aj platiteľov. 

Že si viacerí aj medzi verejnosťou myslíme, že úlohou manažmentu je správne nastaviť systém tak aby sa nestrácal klientsky vzťah a prečo nie je dosť ochoty vyjadril ďalší diskutujúci: „Zmeniť by to mohol len presne určený a reálnou cenou zaplatený štandard určený pre pacienta. Ale potom tam hore by sa nedalo zo zdravotníctva kradnúť“.

Obslužný personál štátu a teda aj Zdravotné poisťovne by si mali uvedomiť, že pochybili a že v tej istej miere, ako sa objavujú ich zástupcovia v rôznych kauzách sa znižuje ochota občanov platiť zákonné poistenie. Mali by si aj uvedomiť, že naopak- nijako významne sa táto ochota občanov platiť neznižuje voči zdravotníckemu personálu. Obslužný personál štátu stále viac zneužíva dôveru nešťastného pacienta na zastrašovanie a na zakrytie dier v rozpočte postupmi „zlodej kričí chyťte zlodeja“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Verejná diskusia je na túto tému potrebná, ale po odbornej stránke zbytočná. A tak by nemali Lekári- zdravotné sestry-farmaceuti a ich stavovské organizácie čakať, že frustrovaná verejnosť zmení názory zo dňa na deň. Mali by sa zjednotiť a dať jasne najavo svoj postoj voči ministerstvu, ZP a lobistickým skupinám a že nebudú tolerovať finančné diery. Farmaceuti by mali prestať poškuľovať po pompéznych plesoch so športovcami, mediálnymi hviezdami a vrátiť sa k svojim tradičným partnerom aby si nakoniec neuškodili. Pokiaľ si to ale všetci medzi sebou dopredu nevyjasníme a neprekonáme našu príznačnú servilnosť a prostoduchosť, nositeľ tohto neporiadku si bude trúfať stále viac a v trende, ktorý nastavil je ochotní pokračovať aj naďalej. Ak to necháme tak budú ďalšie obete - vyvlastňovanie zdravotníckeho personálu zo svojich pracovísk a ambulancií a ďalšie diery v legislatíve aj rozpočte a ďalšie mýta aj s úrokmi pre platiteľov poistného. A pri tom v tom chaose nebudeme vedieť na koho sa obrátiť ak to budeme ozaj potrebovať.

Rudolf Kürth

Rudolf Kürth

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sledujem udalosti ktoré nás dostávajú do rôznych situácií. Zameriavam sa však na tie ktoré majú vplyv na ekonomické, sociálne postavenie človeka, rodiny. Z hľadiska mojich odborných vedomostí podrobujem tieto situácie analýze so zameraním na mikroekonomiku resp. ekonomické modelovanie ceny za kvalitu. Dopady znižovania kvality či už vecí, znehodnocovanie peňazí ako aj všetkého čo kupujeme vyplýva z toho,že sme za to všetko schopný obetovať aj vlastné životy. Tak sa kvalita života rozmení na drobné detaily a dotýka sa nás bez ohľadu na to či tieto momenty vedecky skúmame alebo nie. Avšak žiadny model, prepočty, vedecká argumentácia nezmení zaužívané postoje. A práve o tom by som sa s Vami chcel podeliť. Zoznam autorových rubrík:  ekonomikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu